Musí být umění krásné?

Co je nejkrásnější? Úsměv Mony Lisy? Nebo běloskvoucí mramorová socha Davida s ideálními proporcemi? V minulosti měli lidé různé Vzniká umění, aby bylo krásné? Nebo může mít I jiné kvality? A jaké?představy o kráse. Dnešní modelky by se Rubensovi, který miloval boubelaté tvary, rozhodně nelíbily. A francouzský malíř Auguste Renoir, který maloval elegantní ženy na konci devatenáctého století, by asi neocenil poslední módní kolekci od Chanelu. Stejně jako Avignonské slečny od Pabla Picassa, které dnes obdivuje celý svět, Všímáte si, jak se proměňuje vnímání toho, co je krásné? Dokážete podle obrázků odhadnout, jak vnímali lidé krásu v období renesance a v období baroka?tenkrát lidem připadaly docela ošklivé.

Česká umělkyně Veronika Bromová zkoumá krásu a ošklivost lidského těla. Na obraze Interview jako by laserem pronikla pod vnější vrstvu vlastní kůže a snažila se přijít na kloub tomu, co se pod ní skrývá. Je to ilustrace z učebnice anatomie nebo rentgenový snímek? Ve skutečnosti pracuje umělkyně s digitálními fotografiemi a využívá nové technologie, které umožňují proniknutí do mikrosvěta, maximalizuje detaily a poukazuje na vnitřní organismus. Manipuluje s obrazem tak dlouho, až se výsledný obraz Vybavíte si dílo, které se líbí vám a ostatním ne? Dokázali byste vysvětlit, v čem spočívá jeho krása?může zdát téměř ošklivý. Dílo vložila do světelného rámu, ve kterém vídáme na ulici reklamy s „krásnými“ štíhlými modelkami. Ale ty jsou přece taky digitálně upravovány! Bromová to ví a pracuje právě s těmito obecně přijímanými vzorci krásy. Její příběh těla začal už v devadesátých letech se známou sérií Pohledy, ve kterých odhaluje útroby svého těla a studuje naši smrtelnost, zranitelnost, ošklivost. Chce nás znechutit? Znepokojit? Nebo jen varovat, že krása není vždycky to, co nám ukazují světelné reklamní boxy? Možná i dílo Veroniky Bromové je jako reklama, reklama na obyčejné lidské tělo. Ať už krásu vnímáme jakkoliv, je stejně jako Najděte nejošklivější umělecké dílo!ošklivost součástí světa kolem nás, který umění svými různými přístupy zaznamenává. 

Jak by měla znít otázka podle tebe?

Předchozí obrazy
Další obrazy
Leda s labutí, 1598-1600
Peter Paul Rubens
Leda s labutí, 1598-1600
olej na dubovém dřevě
© Státní umělecké sbírky Drážďany, Obrazárna starých mistrů, foto: Hans-Peter Klut
Interview, 1995
Veronika Bromová
Interview, 1995
elektrický generátor, plexisklo
© Národní galerie Praha
Sixtinská madona, 1512-13
Raffael
Sixtinská madona, 1512-13
olej na plátně
© Státní umělecké sbírky Drážďany, Obrazárna starých mistrů, foto: Elke Estel / Hans-Peter Klut