Musím umění vždycky rozumět?

Co tím chtěl umělec říct? Jaký je význam nebo smysl díla? Je důležité mu rozumět? Nestačí, že ve mně třeba vyvolává nějaké pocity?

Manifest první pseudo-výstavy od maďarského umělce Gyuly Pauera se na první pohled zdá jako útržek textu psaného na stroji. Když se ale k dílu přiblížíte, zjistíte, že je celé napsané rukou! Manifest byl napsán už v roce 1970, kdy bylo maďarské umění pod přísnou státní cenzurou a fake news kolovaly ve všech médiích, aby zakryly opravdovou situaci ve společnosti. Význam díla se pak sám odkrývá. Jako ve svých dalších dílech, i tady nás Gyula Pauer nabádá, abychom četli mezi řádky.

Naopak, když se podíváte na dílo Confrontation-Action: Double Portrait od dalšího maďarského umělce László Harise, nemusíte o něm vědět nic. Přesto vyvolává silné emoce. Fotografie vypadá jako abstraktní vzor nebo kruhy v obilí z ptačí perspektivy, ale když se pozorně zadíváte, najednou se před očima začnou pomalu odkrývat dva zvětšené otisky prstů. Stopy inkoustu vykreslují silnou historii: v sedmdesátých letech byl blízký přítel umělce odsouzen k trestu vězení bez udání důvodů. Fotografie byla pořízena policí v době udělení rozsudku a otisky prstů zpečetily osud člověka, který byl poté známý jen jako neosobní kód. Ale na dílo se můžeme dívat taky úplně jinak. Otisky prstů jsou přece u každého člověka jedinečné. Fotografie tak může působit jako portréty dvou lidí a černá hranice naznačovat jejich brzké rozloučení.

Nakonec nemusí být všechno na první pohled takové, jak se zdá. Některá díla současného umění mohou vyvolat opravdu intenzivní emoci právě v tu chvíli, kdy jim porozumíme. Jako třeba konceptuální umění, které se zaměřuje na sdělení, jenž nám chce dílo předat.

Jak by měla znít otázka podle tebe?

Předchozí obrazy
Další obrazy
Konfrontace-Akce: dvojitý portrét, 1973/2012
László Haris
Konfrontace-Akce: dvojitý portrét, 1973/2012
tisk giclée
© László Haris, foto: courtesy of Ludwig Museum, Budapest / József Rosta
Manifest první pseudo-výstavy, 1970
Gyula Pauer
Manifest první pseudo-výstavy, 1970
kombinovaná technika
© Dědicové Pauera Gyuly, foto: courtesy of Ludwig Museum, Budapest / József Rosta